Przedszkole Publiczne Nr 2
21-010 Łęczna
ul. Staszica 19
Innowacja pedagogiczna
„Zdrowy, sprawny i rozważny
nasz przedszkolak każdy”
Autorki innowacji:
Małgorzata Cielniak
Aleksandra Walas
Anna Szewc
Harmonogram realizacji zadań programowych
Działania na rzecz ochrony środowiska
Tematyka |
Cele |
Umiejętności dziecka |
Formy realizacji |
Termin realizacji |
„Na ratunek Ziemi” |
- kształtowanie właściwych nawyków dotyczących ochrony środowiska naturalnego - poznanie w jaki sposób możemy walczyć z zanieczyszczeniem środowiska - poznanie odnawialnych źródeł energii - poznanie przyczyn i konsekwencji zmian klimatu |
- potrafi rozwiązywać zagadki o treści ekologicznej - poszerza swoją wiedzę na temat ochrony środowiska - wzbogaca zasób słownictwa o takie pojęcia, jak: klimat, pogoda, energia |
- wykonanie przez dzieci plakatów, emblematów, - doświadczenia, eksperymenty - udział w powiatowym konkursie plastycznym - „ Nasze drzewo – nasz dom” |
IV. |
„Mały ekolog segreguje śmieci” |
- kształcenie proekologicznych nawyków w codziennym życiu - kształcenie umiejętności segregacji śmieci - wyrabianie właściwego stosunku do ochrony środowiska - kształcenie umiejętności współdziałania w grupie oraz przestrzegania przyjętych zasad |
- wie jak reagować na niszczenie i zanieczyszczanie środowiska przez rówieśnika i dorosłych - zna i nazywa źródła i rodzaje odpadów - zna pojęcia: śmieci, odpady, segregacja, - zna kolory pojemników na odpady - czerpie radość ze wspólnej zabawy |
zajęcia otwarte |
I. |
„ Woda – źródłem życia” |
- uzmysłowienie dzieciom właściwości i stanów skupienia wody - poznanie znaczenia wody dla roślin, ludzi, zwierząt oraz rozumienia potrzeby jej oszczędzania - podniesienie poziomu wiedzy dzieci na temat właściwości wody - dostarczenie dzieciom bodźców, które pobudzają je do działania, szukania odpowiedzi, zadawania pytań |
- bada właściwości wody za pomocą zmysłów i potrafi je opisać - wyciąga wnioski z przeprowadzonych doświadczeń - rozumie potrzebę oszczędzania wody - potrafi wyjaśnić do czego potrzebna jest woda - wie, że woda jest dobrem, o które trzeba dbać |
Zabawy i ćwiczenia badawcze z wodą |
XII. |
„Przedszkolak – najlepszym przyjacielem zwierząt” |
- wzbogacenie wiadomości dzieci na temat zwierząt domowych - zwrócenie uwagi na właściwą opiekę, rolę psa w życiu człowieka, - wprowadzenie pojęcia: odpowiedzialność - poznanie zwyczajów i przyzwyczajeń zwierząt domowych, takich, jak: psy, koty, chomiki - zachęcanie do zbierania karmy dla zwierząt ze schroniska i dokarmiania zwierząt również dziko żyjących |
- wie jaka jest rola człowieka w życiu każdego zwierzęcia - zna zasady opieki nad zwierzętami - rozumie co oznacza odpowiedzialność za zwierze będące pod jego opieką |
- zbiórka karmy dla schroniska zwierząt w Lublinie - spotkanie z wolontariuszami „Animals” z Lublina - konkurs plastyczny „ Moje ulubione zwierzątko” - ogólnopolski konkurs plastyczny „ Koty, psy i inne zwierzęta” |
XI |
Zdrowy styl odżywiania
Tematyka |
Cele |
Umiejętności dziecka |
Formy |
Termin |
„O zdrowym odżywianiu prawie wszystko” |
- przekazywanie wiedzy o zdrowym stylu życia - ocenianie zachowań służących i zagrażających zdrowiu - poznanie różnych ekologicznych produktów spożywczych będących źródłem witamin i minerałów - zachęcanie do częstego spożywania owoców i warzyw - kształtowanie świadomości, że nadmiar spożywanych słodyczy naszemu zdrowiu szkodzi |
- dba o swoje zdrowie, zaczyna orientować się w zasadach zdrowego odżywiania - rozumie konieczność ograniczenia spożywania słodyczy - zna i korzysta z ekologicznych produktów - stosuje w praktyce zdobyte informacje z zakresu znajomości zasad zdrowego odżywiania się - wykazuje umiejętność współpracy i współdziałania w zespole |
- plakaty promujące zdrowy styl odżywiania - zajęcia dydaktyczne - spotkania i pogadanki z intendentką - układanie jadłospisu |
XII. II. V. |
„Moje zdrowe eko-śniadanie” |
- uświadomienie roli właściwego odżywiania się - przełamywanie niechęci przed nowymi produktami - sprawdzanie zdobytych przez dzieci umiejętności i wiadomości - kształcenie umiejętności współpracy w grupie - zaangażowanie do współpracy rodziców dzieci |
- wie, czemu służy właściwe odżywianie się - dostrzega konieczność spożywania produktów niezbędnych dla zdrowia - podejmuje próby samodzielnego tworzenia jadłospisu - myje owoce i warzywa przed jedzeniem - samodzielnie komponuje i wykonuje prosty, zdrowy posiłek - śniadanie - potrafi kulturalnie zachować się podczas spożywania posiłków, nakrywa do stołu, sprząta po sobie |
- samodzielne przygotowanie śniadania w przedszkolu - prezentacja - degustacja |
1 x w tygodniu |
„ Co wiemy o zdrowiu i zdrowym odżywianiu się” |
- kształcenie postawy pro-zdrowotnej i zdrowego stylu życia - rozwijanie pro-zdrowotnych przyzwyczajeń i nawyków - integracja zespołów grupowych oraz społeczności przedszkolnej |
- zna zasady zdrowego odżywiania się - wie, czemu służy właściwe odżywianie się - rozumie znaczenie czystości dla zdrowia - chętnie biega, skacze i ćwiczy - zna zasady „zdrowej rywalizacji” |
- przedszkolny konkurs wiedzy - zajęcia dydaktyczne |
IV. |
Zdrowie fizyczne – aktywność ruchowa
Tematyka |
Cele |
Umiejętności dziecka |
Formy |
Termin |
„Duży czy mały – to sportowiec doskonały” międzyprzedszkolna olimpiada sportowa. |
- poznawanie i przestrzeganie zasad zdrowej rywalizacji sportowej - rozwijanie odporności emocjonalnej w sytuacjach porażek lub zwycięstwa - tworzenie atmosfery współdziałania w zespole - poznawanie i stosowanie zasad właściwego dopingu sportowego - stosowanie zasad feir play |
- rozwija koordynację ruchową - rozładowuje napięcie emocjonalne - ćwiczy umiejętności opanowania lęku, emocji, pokonywania trudności - współtworzy miłą atmosferę podczas ćwiczeń - przestrzega reguł w zawodach sportowych |
- ćwiczenia gimnastyczne - zawody sportowe wewnątrzprzedszkolne w ogrodzie przedszkolnym - spacery, wycieczki - zawody olimpijskie na stadionie G.K.S. Górnik |
V/VI. |
„Ruszaj się – będziesz zdrowy” |
- zachęcanie do częstego korzystania ze świeżego powietrza, bez względu na warunki atmosferyczne - promocja aktywnego stylu życia - zapoznanie z rolą aktywności ruchowej w życiu człowieka - rozwijanie sprawności fizycznej i odporności psychicznej dziecka - rozwijanie aktywnych postaw prozdrowotnych |
- wie, że należy dbać o zdrowie poprzez ruch, ćwiczenia gimnastyczne, uprawianie sportów - respektuje wspólnie ustalone zasady obowiązujące w zabawach i grach zespołowych - aktywnie uczestniczy w zajęciach ruchowych - stosuje się do reguł gry |
- zabawy ruchowe w ogrodzie przedszkolnym - spacery - wycieczki - konkurs plastyczny – „Ruch to zdrowie” |
XII. V. |
„Stop – biernym palaczom” „Przedszkolak bez próchnicy” |
- poznanie szkodliwych skutków palenia papierosów - uświadomienie zagrożeń, jakie niesie palenie papierosów - promocja zdrowego stylu życia , wolnego od tytoniu i innych środków uzależniających - wdrażanie u dzieci unikania pobytu w miejscach zadymionych - promowanie zachowań prozdrowotnych oraz profilaktyki jamy ustnej u dzieci - kształtowanie nawyków higienicznych i żywieniowych - rozumienie potrzeby mycia zębów po każdym posiłku - wyrabianie nawyków higieniczno – kulturalnych związanych z higieną osobistą - wdrażanie do właściwego zachowania się podczas badań i opanowanie lęku przed koniecznymi zabiegami |
-wymienia najważniejsze choroby, negatywne skutki dla zdrowia spowodowane paleniem papierosów - dostrzega korzyści płynące z niepalenia papierosów - jest przekonane o konieczności dbania o zdrowie - potrafi wykonać plakat – rysunek zgodnie z tematyką - zna przeznaczenie i nazwy przyborów toaletowych - wie, że należy troszczyć się o swoje zdrowie rozumie potrzebę mycia zębów po każdym posiłku - zna zasady prawidłowego dbania o zęby - rozumie potrzebę stałego kontrolowania i leczenia zębów |
- realizacja zadań proponowanych przez PSSiP promujących zdrowie - wycieczka do gabinetu stomatologicznego - spotkanie z pielęgniarką - wykonanie plakatu – „Zdrowy uśmiech” - udział w projekcie edukacyjnym „Dzieciństwo bez próchnicy” |
II. XI. VI. |
Zdrowie psychiczne dziecka
Tematyka |
Cele |
Umiejętności dziecka/rodzica |
Formy realizacji |
Termin |
„A ja lubię przedszkole” |
- dostarczanie radości ze wspólnej zabawy i innymi dziećmi w przedszkolu - zapewnienie poczucia akceptacji i bezpieczeństwa - rozwijanie umiejętności wyrażania własnych emocji i potrzeb |
- wyraża emocje i swoje potrzeby w sposób werbalny, współdziała grzecznie w zabawach - bierze udział w zabawach posługując się mową, mimiką, gestem i ruchem - potrafi radzić sobie w sytuacjach życiowych - czuje się akceptowane i bezpieczne - przeżywa radość w czasie zabawy w przedszkolu |
- spotkanie z psychologiem – zajęcia grupowe |
XI. |
„Bez klapsa – jak z miłością i szacunkiem wyznaczać dziecku granice” |
- uświadomienie własnych błędów wychowawczych - poszerzenie predyspozycji wychowawczych |
- rodzic rozumie, co czuje dziecko w momencie ukarania rodzic wie jakie metody wychowawcze są skuteczne, jest świadomy negatywnych konsekwencji stosowania przemocy fizycznej i psychicznej oraz rozumie potrzebę określania norm i zasad dzieciom |
- spotkanie z psychologiem i pedagogiem - warsztaty dla rodziców - ankieta |
XI. |
”Jak budować poczucie wartości u dzieci?” „Wpływ mediów na rozwój dzieci” |
- kształcenie umiejętności budowania poczucia wartości u dzieci - zapoznanie rodziców z metodami wzmacniającymi poczucie wartości u dzieci - promowanie zdrowego, bezpiecznego i aktywnego spędzania wolnego czasu z rodziną, przyjaciółmi - poznanie negatywnego wpływu mediów na rozwój dziecka |
- rodzic zna metody służące budowaniu poczucia wartości u dzieci - wie, kiedy stosować metody budujące poczucie wartości u dzieci - rodzic zna konsekwencje wynikające z nadmiernego korzystania z mediów przez dzieci - rozumie znaczenie aktywnego spędzania wolnego czasu z dzieckiem |
- spotkanie z psychologiem - prezentacja - ankieta - kącik dla rodziców - spotkanie z psychologiem - prezentacja |
Raz w roku Raz w roku |
Bezpieczeństwo przedszkolaka
Tematyka |
Cele |
Umiejętności dziecka |
Formy |
Termin |
„Mały ratownik” |
- przekazanie dzieciom umiejętności z zakresu dbania o własne bezpieczeństwo, postępowania w sytuacji wypadku lub innego zagrożenia - oswojenie dziecka z osobą ratownika, sprzętem i wyposażeniem medycznym - kształtowanie odpowiednich zachowań i postaw w sytuacji zagrożenia zdrowia - poznanie podstawowych zasad bezpieczeństwa w codziennym życiu - przygotowanie dzieci do unikania niebezpieczeństw oraz prawidłowego wzywania pomocy - kształcenie postawy odpowiedzialności za własne bezpieczeństwo - podniesienie poziomu wiedzy n.t. bezpieczeństwa w domu, przedszkolu, na placu zabaw |
- zna swoje imię i nazwisko, adres domowy, wie jak zachować się w sytuacji, gdy np. członek rodziny traci przytomność - zna numery alarmowe - wskazuje i nazywa przedmioty związane z udzielaniem pierwszej pomocy: bandaż, woda utleniona, plater, gaza |
- kurs pierwszej pomocy dla wszystkich dzieci pt. „Mały ratownik” - prelekcja - objaśnienie - pokaz |
XI. |
”Ewakuacja” |
- ćwiczenie szybkiego, zorganizowanego opuszczania budynku przedszkola przez wszystkie dzieci i personel - uświadomienie konieczności unikania zagrożeń i przestrzegania zasad bezpieczeństwa w zetknięciu się z żywiołem - rozwijanie umiejętności zachowania się w sytuacji zagrożenia i zwracania się o pomoc - wdrożenie dzieci do prawidłowych zachowań podczas ewakuacji poprzez doskonalenie umiejętności poruszania się w grupie - wskazanie postaw właściwych podczas ewakuacji oraz zasygnalizowania istnienia znaków ewakuacyjnych - przygotowanie dzieci i pracowników przedszkola do właściwego zachowania się w sytuacji zagrożenia - nauka właściwego postępowania w razie faktycznego zagrożenia |
- wie jak zadbać o swoje bezpieczeństwo, unika miejsc i zachowań niebezpiecznych - dziecko potrafi zachować się spokojnie w sytuacji zagrożenia i zwrócić się o pomoc do dorosłych - dziecko dostrzega znaczenie znaków ewakuacyjnych, wie jak należy zachować się podczas ewakuacji, potrafi wskazać zachowania prawidłowe - wykonuje polecenia prowadzącego zajęcia, porusza się w grupie, w marszu – bez potrącania się, omija przeszkody - sprawnie wykonuje ćwiczenia związane z próbną ewakuacją - rozumie znaczenie symboli graficznych - posiada wiedzę n.t. instytucji dbających o bezpieczeństwo ludzi: policja, pogotowie, straż - zna zasady bezpiecznej ewakuacji |
- pogadanka, - objaśnienie - rozmowa - pokaz - ćwiczenia praktyczne – próbna ewakuacja pod nadzorem pracownika KPSP w Łęcznej |
XI. |
„ Przedszkolak bezpiecznym rowerzystą” „ Poznajemy zawody – policjant, strażak, strażnik miejski, lekarz, stomatolog, pielęgniarka” |
- budzenie zainteresowania dzieci tematyką bezpiecznego poruszanie się po drodze - poznawanie zasad ruchu drogowego dotyczących prawidłowego i bezpiecznego poruszania się po ulicach i drogach - promowanie bezpiecznej jazdy na rowerze, zgodnej z zasadami ruchu drogowego jak również rozsądku i wyobraźni - uświadomienie niebezpieczeństw wynikających z nieprzestrzegania zasad ruchu drogowego - propagowanie zasad bezpiecznego poruszania się ekologicznym środkiem lokomocji - rowerem - wdrażanie do zdyscyplinowania i utrwalania prawidłowych nawyków i zachowań na drodze - kształtowanie potrzeby i umiejętności dbania o własne ciało, zdrowie i sprawność fizyczną - szczegółowe przybliżenie specyfiki wybranych zawodów - zapoznanie dzieci z zasadami bezpiecznego poruszania się po drodze - uczulenie dzieci na zachowanie bezpieczeństwa w stosunku do osób nieznajomych - budzenie szacunku dla pracy strażaków i straży miejskiej - uświadomienie dzieciom potrzebnej a zarazem niebezpiecznej pracy strażaków i straży miejskiej - wyrabianie nawyków dbania o zdrowie - kształtowanie umiejętności słuchania- zapoznanie z pracą lekarza, pielęgniarki - kształtowanie postaw prozdrowotnych - uświadomienie problemów osób niepełnosprawnych fizycznie |
- zna zasady bezpiecznego poruszania się po drogach - posiada przekonanie, że potrafi dać sobie radę w nagłej sytuacji i że trzeba pomagać innym - zna konsekwencje działań ryzykownych, czyli takich które często są przyczynami wypadków, zna podstawowe zasady ruchu drogowego - ma rozeznanie, gdzie można się bezpiecznie bawić, a gdzie nie - zna i rozumie podstawowe pojęcia z dziedziny ruchu drogowego - zna sposoby zapobiegania wypadkom - zna zasady bezpiecznego poruszania się po drodze - potrafi pokazać tzw. „pozycję na żółwia” – ochrony przed atakiem psa - zna numery telefonów alarmowych - wie na czym polega trudna i odpowiedzialna praca: policjanta, strażaka.... - zna podstawowe zasady dotyczące zapobiegania chorobie, wie jak wygląda badanie medyczne - wie, jak dbać o swoje zdrowie, zna zasady prawidłowego odżywiania się - wymienia zdrowe produkty oraz produkty szkodzące zdrowiu - ubiera się odpowiednio do warunków atmosferycznych występujących w danej porze roku, - jest wrażliwy na problemy ludzi niepełnosprawnych |
- działania praktyczne – z wizytą na miasteczku rowerowym, pod doświadczonym okiem pracownika KPP z Łęcznej - objaśnienie, rozmowa, pokaz - spotkania i pogadanki z ludźmi reprezentującymi różne dziedziny życia, - przejście przez pobliskie skrzyżowanie, - spacery i wycieczki - zajęcia sprzyjające ekspresji i percepcji twórczej: plastyka, muzyka, taniec - wizyta w gabinecie lekarskim, stomatologicznym - wizyta przedszkolaków u Straży Pożarnej |
VI. 1 X w miesiącu |