- Doskonalenie umiejętności słuchania ze zrozumieniem , koncentrację uwagi, spostrzegawczość, rozwijanie wyobraźni;
- Rozbudzanie motywacji do korzystania z książek w formie papierowej we współpracy międzypokoleniowej;
- Doskonalenie umiejętności poprawnego budowania zdań i dłuższych wypowiedzi;
- Poprawa sprawności aparatu mowy poprzez towarzyszące ćwiczenia logopedyczne
- Dostarczanie dzieciom wzorów moralnego postępowania, umacniając jego wiarę w sprawiedliwość;
- Zabranie uczestników w podróż do magicznej krainy teatru i literatury równocześnie.
Tematyka
Dostosowana do możliwości rozwojowych dzieci, oparta na tradycyjnych i nowoczesnych opowiadaniach wyrażających wartości takie jak: współpraca, przygoda, odpowiedzialność, miłość do zwierząt, wytrwałość, współczucie, samoakceptacja, hojność.
Uzasadnienie wprowadzenia innowacji:
Inspiracją do opracowania i wdrożenia innowacji była chęć umożliwienia częstego,
bezpośredniego kontaktu z literaturą , co pozwoli na rozwijanie twórczej aktywności dzieci w
sferze rozwoju językowego, a także na kształtowanie zainteresowań czytelniczych wśród dzieci.Zaproszenie najmłodszych do szukania kontaktu z książką we współpracy ze wszystkimi środowiskami wychowawczymi, w których dzieci funkcjonują, a więc nie tylko przedszkola. Stąd pomysł na zaproszenie także rodziców, dziadków, opiekunów czy osoby z najbliższego otoczenia dzieci do realizacji pomysłu, by wspólnymi siłami rozwijać u naszych wychowanków” głód kontaktu z książką. Uważamy, że wiek przedszkolny to najlepszy moment do rozbudzenie zainteresowania słowem pisanym, do kształtowania się „ gotowości czytelniczej” wyrażającej się w potrzebie słuchania baśni, bajek, opowiadań, szukania kontaktu z literaturą, która będzie źródłem przyjemnych doznań.
Cele szczegółowe:
1.Poznanie utworów literatury dziecięcej (bajek, baśni i legend) poprzez teatr kamishibai.
2. Zachęcanie dorosłych do głośnego czytania dzieciom, uświadomienie roli czytania w życiu dziecka.
3. Stworzenie warunków do różnorodnej aktywności dzieci w toku realizacji zadań stawianych przez nauczyciela.
4. Kształcenie u dzieci umiejętności słuchania tekstu czytanego. Budzenie zainteresowania czynnością czytania i pisania.
5. Włączenie rodziców w życie przedszkola .
6. Wzmacnianie poczucia własnej wartości dziecka.
7. Budowanie więzi między rodzicem i dzieckiem.
8. Przekazywanie za pośrednictwem literatury wartości moralnych.
9.Wyrabianie nawyku czytania oraz zamiłowania do książek.
10. Wyrabianie nawyku dbania o książki i szanowania ich.
11. Przygotowanie dzieci do późniejszego, już samodzielnego wyboru książek.
12.Rozwijanie wyobraźni poprzez teatr kamishibai.