W zakresie nauki czytania dzieci w wieku przedszkolnym. Metoda globalnego czytania Glenna Domana etap I-II-III.
Adresaci innowacji: 3 -latki, 3/ 4 -latki, 4 -latki, 5 -latki
Rozpoczęcie innowacji nastąpi we wrześniu 2024 i trwać będzie do czerwca 2025r.
Cel główny: Projekt ma przyczyniać się do rozwijania kompetencji językowych dzieci.
Cele szczegółowe:
- promowanie języka angielskiego wśród dzieci,
- uatrakcyjnienie sposobu nauczania i uczenia się języka angielskiego,
- rozwijanie u dzieci poczucia własnej wartości oraz wiary we własne możliwości,
- rozwijanie wiedzy i sprawności językowych,
- poszerzanie słownictwa poprzez różnorodne formy pracy z językiem obcym,
- rozwijanie umiejętności rozpoznawania wzrokowego słów angielskich,
- przygotowanie dzieci do czytania w języku angielskim.
Szczegółowy opis projektu:
Projekt będzie służył do opanowania przez dzieci młodsze umiejętności czytania. Uwzględnia zasadę stopniowania trudności i daje nauczycielowi możliwość dowolnego doboru treści. Zawiera ogólne założenia oraz propozycje konkretnych zabaw i zajęć, co ułatwia planowanie pracy dydaktyczno- wychowawczej. W projekcie zostały zaplanowane działania zmierzające do opanowania przez dzieci w przedszkolu nauki czytania poprzez zabawę, wykorzystując ich naturalną ciekawość oraz ruchliwość. Metoda Domana nie jest typowym programem nauczania – sam Glenn Doman nazywał ją bardziej „zabawą w czytanie”, niż nauką. Jej podstawą jest bowiem zabawa, wraz z towarzyszącą jej atmosferą entuzjazmu i radości – ale też systematyczność. Sama metoda nauki polega na pokazywaniu dziecku dużych białych kart,
na których dużą czerwoną czcionką napisano różne wyrazy – kartoniki powinny mieć wymiary około 10x60 cm, a wysokość liter – 8 cm. Na początku są to proste rzeczowniki, które wraz z upływem czasu łączą się we frazy, a następnie w zdania. Dzięki metodzie Domana dziecko odkryje, że słowa mają znaczenie, mogą być użyte łącznie, a książka oznacza coś więcej niż prosta zabawa w rozumienie znaczenia słów. W metodzie globalnej wyróżniamy 5 etapów. Niniejszy projekt będzie dotyczył trzech pierwszych etapów (I-II-III).
ETAP I
POJEDYNCZE SŁOWA
- rzeczowniki (50);
- czasowniki;
- kolory;
- przymiotniki;
- przyimki w kontekście
ETAP II
WYRAŻENIA DWUWYRAZOWE
- używanie słów wcześniej wprowadzonych;
- możliwość użycia wykorzystanych kartek (zestawione słowa);
- możliwość wykonania nowych zestawień
ETAP III
PROSTE ZDANIA
- używanie znanych słów;
- zdania pojedyncze
Autor: Irmina Walenciuk
Bibliografia:
- https://bingobooks.eu/produkt/szkolenie-czytanie-globalne-po-angielsku-z-najmlodszymi/
- ARTYKUŁ na temat czytania globalnego z pisma ‘Języki Obce w Szkole’ dostępny pod adresem: https://bingobooks.eu/czytanie-globalne/