Przejdź do głównej treści Przejdź do wyszukiwarki Przedszkole Publiczne Nr 2 w Łęcznej
Przedszkole Publiczne Nr 2 w Łęcznej

Grupa Pszczółki

Innowacja pedagogiczna w zakresie nauki czytania dzieci w wieku przedszkolnym. Metoda globalnego czytania Glenna Domana Etap I-II-III

W zakresie nauki czytania dzieci w wieku przedszkolnym. Metoda globalnego czytania Glenna Domana etap I-II-III.

Adresaci innowacji: 3 -latki, 3/ 4 -latki, 4 -latki, 5 -latki

Rozpoczęcie innowacji nastąpi we wrześniu 2024 i trwać będzie  do czerwca 2025r.

Cel główny: Projekt ma przyczyniać się do rozwijania kompetencji językowych dzieci.

Cele szczegółowe:

  • promowanie języka angielskiego wśród dzieci,
  • uatrakcyjnienie sposobu nauczania i uczenia się języka angielskiego,
  • rozwijanie u dzieci poczucia własnej wartości oraz wiary we własne możliwości,
  • rozwijanie wiedzy i sprawności językowych,
  • poszerzanie słownictwa poprzez różnorodne formy pracy z językiem obcym,
  • rozwijanie umiejętności rozpoznawania wzrokowego słów angielskich,
  • przygotowanie dzieci do czytania w języku angielskim.

Szczegółowy opis projektu:

 Projekt będzie służył do opanowania przez dzieci młodsze umiejętności czytania. Uwzględnia zasadę stopniowania trudności i daje nauczycielowi możliwość dowolnego doboru treści. Zawiera ogólne założenia oraz propozycje konkretnych zabaw i zajęć, co ułatwia planowanie pracy dydaktyczno- wychowawczej. W projekcie zostały zaplanowane działania zmierzające do opanowania przez dzieci w przedszkolu nauki czytania poprzez zabawę, wykorzystując ich naturalną ciekawość oraz ruchliwość. Metoda Domana nie jest typowym programem nauczania – sam Glenn Doman nazywał ją bardziej „zabawą w czytanie”, niż nauką. Jej podstawą jest bowiem zabawa, wraz z towarzyszącą jej atmosferą entuzjazmu i radości – ale też systematyczność. Sama metoda nauki polega na pokazywaniu dziecku dużych białych kart,
na których dużą czerwoną czcionką napisano różne wyrazy – kartoniki powinny mieć wymiary około 10x60 cm, a wysokość liter – 8 cm. Na początku są to proste rzeczowniki, które wraz  z upływem czasu łączą się we frazy, a następnie w zdania. Dzięki metodzie Domana dziecko odkryje, że słowa mają znaczenie, mogą być użyte łącznie, a książka oznacza coś więcej niż prosta zabawa w rozumienie znaczenia słów. W metodzie globalnej wyróżniamy 5 etapów. Niniejszy projekt będzie dotyczył trzech pierwszych etapów (I-II-III).                                                

 

ETAP I
POJEDYNCZE SŁOWA

- rzeczowniki (50);

- czasowniki;

- kolory;

- przymiotniki;

- przyimki w kontekście

ETAP II
WYRAŻENIA DWUWYRAZOWE

- używanie słów wcześniej wprowadzonych;

- możliwość użycia wykorzystanych kartek (zestawione słowa);

- możliwość wykonania nowych zestawień

ETAP III
PROSTE ZDANIA

- używanie znanych słów;

- zdania pojedyncze

 

Autor: Irmina Walenciuk

 

Bibliografia: