Przejdź do głównej treści Przejdź do wyszukiwarki Przedszkole Publiczne Nr 2 w Łęcznej
Przedszkole Publiczne Nr 2 w Łęcznej

Grupa Pszczółki

Innowacja - "Grafomotoryka w zabawach ukryta"

Celem  jest wzbogacenie programu nauczania o nowe treści, formy i metody służące rozwijaniu motoryki małej i grafomotoryki oraz szerzenie idei poznawania i uczenia się poprzez doświadczanie, uwzględniając cały rozwój dziecka w wieku przedszkolnym.

Innowacja pedagogiczna zakłada realizację podstawy programowej, a szczególnie realizację następujących zadań:

– wspieranie wielokierunkowej aktywności dziecka poprzez organizację warunków sprzyjających nabywaniu doświadczeń w fizycznym, emocjonalnym, społecznym i poznawczym obszarze jego rozwoju;

– wspieranie aktywności dziecka podnoszącej poziom integracji sensorycznej i umiejętności korzystania z rozwijających się procesów poznawczych

– tworzenie sytuacji sprzyjających rozwojowi nawyków i zachowań prowadzących do samodzielności, dbania o zdrowie, sprawności ruchowej i bezpieczeństwa;

– wspieranie samodzielnej dziecięcej eksploracji świata, dobór treści adekwatnych do poziomu rozwoju dziecka, jego możliwości percepcyjnych, wyobrażeń i rozumowania, z poszanowaniem indywidualnych potrzeb i zainteresowań.

 

Cel główny:

- usprawnianie motoryki małej, czyli precyzyjnych ruchów rąk, dłoni i palców;

- usprawnianie grafomotoryki i prawidłowego chwytu narzędzia pisarskiego;

- usprawnianie motorki dużej, kontroli posturalnej i koordynacji;

- wpływanie na wszechstronny rozwój poprzez stwarzanie sytuacji sprzyjających aktywizowaniu myślenia, rozwijaniu aktywności twórczej u dzieci pozwalające na kreatywne działania  z wykorzystaniem nietypowych pomocy i przyborów.

 

Cele szczegółowe:

- kształtowanie i doskonalenie podstawowych zdolności motorycznych (siła, szybkość, równowaga, koordynacja);

- normalizacja napięcia mięśniowego;

- wzmacnianie stabilizacji centralnej oraz stabilizacji obręczy barkowej;

- wzmacnianie mięśni posturalnych odpowiedzialnych za prawidłową kontrolę postawy;

- doskonalenie orientacji przestrzennej i orientacji w schemacie własnego ciała;

- poprawa umiejętności chwytnych rąk;

- rozwijanie sprawności dłoni i koordynacji oburęcznej;

- doskonalenie umiejętności prawidłowego posługiwania się przyborami piszącymi;

- rozwijanie zdolności manipulacyjnych i precyzyjnych ruchów rąk;

- rozwój płynności ruchów nadgarstka i palców; doskonalenie sprawności grafomotorycznej,

- wydłużenie zdolności koncentracji uwagi;

- poprawa sprawności manualnej w codziennych czynnościach wymagających wykonywania drobnych, precyzyjnych ruchów ręki,

- rozwój kreatywności, tworzenie konstrukcji z naturalnych materiałów oraz nietypowych przedmiotów;

- stymulacja sensoryczna całego ciała i dłoni,

- doskonalenie koordynacji wzrokowo-ruchowej;

- rozwijanie samodzielności i odpowiedzialności za wyniki własnej pracy;

- nauka aktywnego spędzania czasu wolnego;

- budzenie i wyzwalanie spontanicznej radości poprzez zabawę, doświadczanie i eksperymentowanie;

- wzmocnienie poczucia własnej wartości;

- poznanie nowych zabaw.