Celem jest wzbogacenie programu nauczania o nowe treści, formy i metody służące rozwijaniu motoryki małej i grafomotoryki oraz szerzenie idei poznawania i uczenia się poprzez doświadczanie, uwzględniając cały rozwój dziecka w wieku przedszkolnym.
Innowacja pedagogiczna zakłada realizację podstawy programowej, a szczególnie realizację następujących zadań:
– wspieranie wielokierunkowej aktywności dziecka poprzez organizację warunków sprzyjających nabywaniu doświadczeń w fizycznym, emocjonalnym, społecznym i poznawczym obszarze jego rozwoju;
– wspieranie aktywności dziecka podnoszącej poziom integracji sensorycznej i umiejętności korzystania z rozwijających się procesów poznawczych
– tworzenie sytuacji sprzyjających rozwojowi nawyków i zachowań prowadzących do samodzielności, dbania o zdrowie, sprawności ruchowej i bezpieczeństwa;
– wspieranie samodzielnej dziecięcej eksploracji świata, dobór treści adekwatnych do poziomu rozwoju dziecka, jego możliwości percepcyjnych, wyobrażeń i rozumowania, z poszanowaniem indywidualnych potrzeb i zainteresowań.
Cel główny:
- usprawnianie motoryki małej, czyli precyzyjnych ruchów rąk, dłoni i palców;
- usprawnianie grafomotoryki i prawidłowego chwytu narzędzia pisarskiego;
- usprawnianie motorki dużej, kontroli posturalnej i koordynacji;
- wpływanie na wszechstronny rozwój poprzez stwarzanie sytuacji sprzyjających aktywizowaniu myślenia, rozwijaniu aktywności twórczej u dzieci pozwalające na kreatywne działania z wykorzystaniem nietypowych pomocy i przyborów.
Cele szczegółowe:
- kształtowanie i doskonalenie podstawowych zdolności motorycznych (siła, szybkość, równowaga, koordynacja);
- normalizacja napięcia mięśniowego;
- wzmacnianie stabilizacji centralnej oraz stabilizacji obręczy barkowej;
- wzmacnianie mięśni posturalnych odpowiedzialnych za prawidłową kontrolę postawy;
- doskonalenie orientacji przestrzennej i orientacji w schemacie własnego ciała;
- poprawa umiejętności chwytnych rąk;
- rozwijanie sprawności dłoni i koordynacji oburęcznej;
- doskonalenie umiejętności prawidłowego posługiwania się przyborami piszącymi;
- rozwijanie zdolności manipulacyjnych i precyzyjnych ruchów rąk;
- rozwój płynności ruchów nadgarstka i palców; doskonalenie sprawności grafomotorycznej,
- wydłużenie zdolności koncentracji uwagi;
- poprawa sprawności manualnej w codziennych czynnościach wymagających wykonywania drobnych, precyzyjnych ruchów ręki,
- rozwój kreatywności, tworzenie konstrukcji z naturalnych materiałów oraz nietypowych przedmiotów;
- stymulacja sensoryczna całego ciała i dłoni,
- doskonalenie koordynacji wzrokowo-ruchowej;
- rozwijanie samodzielności i odpowiedzialności za wyniki własnej pracy;
- nauka aktywnego spędzania czasu wolnego;
- budzenie i wyzwalanie spontanicznej radości poprzez zabawę, doświadczanie i eksperymentowanie;
- wzmocnienie poczucia własnej wartości;
- poznanie nowych zabaw.