„Dziecko chce być dobre. Jeżeli nie umie – naucz.
Jeżeli nie wie – wytłumacz.
Jeżeli nie może – pomóż.”
Janusz Korczak
Wychowanie do wartości zawarte jest w każdym programie wychowania przedszkolnego. Wpływa ono na kształtowanie dziecięcej osobowości oraz pomaga pojąć zasady zgodne z powszechnie przyjętymi normami społecznymi. To właśnie wychowanie przygotowuje dziecko do: odkrywania, przeżywania, porządkowania i tworzenia swoich własnych wartości. Każde wychowanie jest bowiem początkiem kształtowania podstawowych wzorców postępowania, najpierw z pomocą dorosłych, a później tych odkrywanych i wybieranych samodzielnie, czyli osobiście ukształtowanych postaw. Istotną rolę rozwijania wartości poprzez kształtowanie postaw potwierdzają podstawowe kierunki polityki oświatowej państwa na rok szkolny 2024/2025, na podstawie których będzie realizowany projekt edukacyjny “Postaw na wartości”.
Głównym celem projektu jest kształtowanie postaw i wartości poprzez wspomaganie wszechstronnego rozwoju dziecka, przy wykorzystaniu innowacyjnego podejścia do przygotowywania zajęć.
Cele szczegółowe projektu: budowanie wiary we własne możliwości oraz pozytywnej samooceny dziecka, kształtowanie postaw prospołecznych, nabywanie empatii i wrażliwości na potrzeby innych, rozwijanie postawy obywatelskiej i świadomości patriotycznej, kształtowanie zachowań służących zdrowiu, rozwijanie sprawności fizycznej i nawyku aktywności ruchowej, wspieranie rozwoju umiejętności zawodowych oraz norm zachowania w miejscach publicznych, kształtowanie postawy proekologicznej.